14 oktober 2012

Lord Gajvet och Sir Dys


Jag har fått det stora nöjet att lära känna två st fiskeprofiler från mellansverige. Det var den gemensamma nämnaren Flyfiction som gjorde att jag träffade dessa torrflugefantaster. Dessa killarna, Mathias & P-A, var ju nere på vår fina västkust och drillade havsöring och nu var det våran tur att få smaka på höstbågar i deras domäner.
Om havsöringsturen kan ni läsa på fiskedåren och flyfiction .
Vi hade lite oflyt med vädret med regn under natten och mulet samt för mycket vind i princip hela dagen. Det slutade emellanåt att blåsa och man hoppades att det skulle komma igång och vaka men det var mycket sporadiska och svårt att träffa rätt. Då och då så hittade man en fisk och man kunde försöka på men oftast så misslyckades jag, när den väl steg så var man för ivrig och fisken gick segrande.


De här grabbarna måste jag ge en eloge då de har lugnet att då fisken inte är på hugget, tagga ner vid elden och ta en kaffe eller annat matnyttigt som en annan inte har ro till, en macka i farten till nästa ställe har ju lett till att man får dunka i sig några påsar samarin efter avslutat fiskepass. 

Ne, här var det frukost och lunch och detta lagades i rejäla gjutjärnspannor. Gillar det skarpt.

Det blev en heldag vid sjön och jag måste säga att det var en trevlig sjö som de visade upp för oss. Den var liten men bjöd ändå på karaktär och det behövdes inga långa kast för att nå fisken utan det var bättre att vänta ut och smyga på den. Det är ju roligast så enligt min mening.
Det blev mycket gött tjöt kring allt och ingenting men den röda tråden var ju givetvis fiske och dessa killar har funderat en del och förkovrat sig i ämnet fiske, det märktes. 

För fiskets del så var det återigen skalbaggarna som lyckades locka fisk till hugg. Flyfiction-Andreas var snabb i starten som vanligt och lyckades locka upp trög fisk till ytan men dessvärre aldrig kroka den. Sen var det väl "fiskedårens" imitation som var det givande mönstret om jag minns rätt. 
På slutet av dagen så lyckades jag locka en båge med en haröra då suget efter drillen blev för stort. Det är något jag får leva med.... ;) 

Tack för gästvänligheten och en trevlig dag trots att det gick lite trögt på fiskefronten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar